Connect
To Top

5 Nyttiga Nötter Som Är Poppis Bland Bodybuilders

Har du koll på dina nötter? Här är fem av de vanligaste och mest populära nötsorterna i skafferiet som ger dig samtliga tre makronutrienter, enkelt och smidigt.

Näringsvärdena är angivna per 100 gram.

Hasselnöt, proteinrik och god. Kan jämföras med mandeln när det gäller näringsinnehållet. 50 gram ger dig 90% av behovet av E-vitamin.

Kolhydrater: 8 gram, Protein: 26 gram, Fett: 49 gram

Pistaschnöt, sänker kolesterolet, mycket rik på antioxidanter och protein, är dessutom naturligt kolesterolsänkande. Bra källa till B-vitaminer, 100 gram ger hela dagsbehovet av vitamin B6.

Kolhydrater: 21 gram, Protein: 21 gram, Fett: 49 gram

Mandel, rik på protein och mättar väldigt bra. Många antioxidanter som finns i mandelns bruna innerskal är identiska med de som finns i frukt och grönsaker. Rik på E-vitamin. 60 gram mandlar ger hela dagsbehovet.

Kolhydrater: 13 gram, Protein: 20 gram, Fett: 52 gram

Cashewnöt, det relativt låga priset och mångsidigheten gör att de har en given plats i skafferiet.

Kolhydrater: 26 gram, Protein: 15 gram, Fett: 47 gram

Paranöt, innehåller höga halter av selen som används när kroppen gör egna antioxidanter. 100 gram paranötter ger hela dagsbehovet av magnesium.

Kolhydrater: 5 gram, Protein: 14 gram, Fett: 66 gram

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Fettsyror