Connect
To Top

6 Ganska Idiotiska Missuppfattningar Om Magrutor

Sluta ödsla tid på träning som inte fungerar. Det är lösningen du behöver för att synliggöra dina magrutor. Logiskt, inte sant? Men för att fullt ut förstå vad som fungerar behöver du veta vad du ska undvika och hur det påverkar dina resultat. Här avslöjar vi 6 myter om magrutor och vad du behöver känna till om magträning.

1. Magmusklerna är inte annorlunda

Magen fungerar som andra muskelgrupper. Bortsett från placeringen är det ingen större skillnad på att träna mage. Det grundläggande tänket är återkommande. Så naturligtvis bör du träna magen lika hårt, med lika god teknik, som andra muskelgrupper.

2. Du behöver inte träna magen varje dag

Adekvat återhämtning är alltid viktigt. Även när du tränat mage. Du kan med fördel träna magmusklerna högfrekvent med flera pass varje vecka. Men varje dag är ingen bra idé. Glöm aldrig att alla muskler, oavsett placering, behöver möjlighet att återhämta sig.

3. Magträning bränner inte magfett

Punktförbränning fungerar inte. Det är lätt att anta att du bränner fett på magen specifikt när du tränar magen. Men kroppen fungerar inte på det sättet. När du bränner fett så gör du det över hela kroppen samtidigt. Det går inte att styra vad som ska prioriteras eller isolerat reducera kroppsfett från ett område, och magfettet har en ganska enastående förmåga att försvinna sist. Därför tar det tid ofta längre att fixa magrutor än många förväntar sig.

4. Alla kan inte få magrutor som modeller

För många är det inte möjligt att få en platt mage. Inte för att inte alla kan bränna fett. Nej. Men magmusklerna ser olika ut på olika människor, och vissa av oss har inte genetiska förutsättningar för en smal midja med platt mage. Allt påverkar det. Ålder, genetik, kön påverkar allt från storlek, form och utseende på dina magrutor.

5. Många repetitioner är bäst för magrutor

Som du nu känner till fungerar magmusklerna som andra muskler i kroppen. Poängen med att träna magen på ett annorlunda sätt är därför obefintlig. Många repetitioner är inte nödvändigtvis bättre, utan en kombination av få repetitioner med tunga vikter och många repetitioner och lättare vikter är överlägset. Som för alla muskelgrupper.

6. Magträning förvärrar inte ryggsmärta

Att träna magen förbättrar snarare din rygghälsa. Magmusklerna är den motsatta muskelgruppen, och den kommer alltid assistera ryggen. Med svaga magmuskler hamnar större belastning på ryggen. Att förbättra magstyrkan förbättrar ryggstyrkan.

 

1 Comment

  1. Pingback: Träna magen på bästa sätt | Ida Berg - en träningsblogg för alla

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Träning