Connect
To Top

Armhävningar (Teknik): Lätt Övning, Tung Utmaning

En fantastisk kroppsviktsövning som i mångt och mycket inte utförs i närheten av så mycket som den borde är armhävningar. Förutom att öppna upp bröstkorgen så får du riktigt bra funktionell styrka, skadeförebyggande axelträning samt stärker ländryggen genom den statiska träningen.

Det finns hur många olika variationer av armhävningar som helst och du kan variera dig för att belasta olika sekundära muskelgrupper på olika sätt, vilket gör övningen överlägsen i många aspekter.

Du kan använda övningen som uppvärmning för överkroppen inför ditt styrkepass, som huvudövning och som avslutning för att trycka ut det sista ur musklerna.

Du kan sätta ett mål, till exempel att göra 100 stycken. Du får vila om du behöver, men målsättningen är att på så kort tid som möjligt göra 100 armhävningar. Tiden kan du sedan jobba mot att förbättra. Alternativt kan du göra långsamma armhävningar eller olika varianter. Sätt upp mål för sig själv och fortsätt utmana dig. Kroppen kommer att anpassa sig efter hur du belastar den.

Ta stöd mot armarna med ansiktet nedåt mot golvet. Håll händerna axelbrett och fötterna mer ihop eller något isär. Böj armarna så att bröstkorgen sänks mot golvet. Gör detta medan du statisk håller ryggen rak utan att svanka. Pressa upp kroppen tills armarna är helt utsträckta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bygga Muskler