Connect
To Top

BCAA – Ett Pålitligt Tillskott Som Hindrar Muskelförlust

De grenade aminosyrorna eller BCAA som de kallas är de tre essentiella aminosyrorna leucin, isoleucin och valin. Ur kemisk synvinkel har var och en av dessa aminosyror en kluven form som ser ut som en gren. Det är på så vis de fått sitt namn, Branched-Chain Amino Acids. BCAA utgör upp till 35% av din muskelmassa och tillgång till dessa aminosyror är avgörande för underhåll och tillväxt av muskler.

Grenade aminosyror är bland det effektivaste kosttillskottet inom bodybuilding och fitness, och med goda skäl. Det finns mer forskning som stödjer användandet av BCAA än de flesta andra kosttillskott på marknaden.

BCAA är bland de äldsta av bodybuildingtillskott, men dess effektivitet fortsätter med oförminskad styrka. En del av det som gör BCAA så speciella är hur kroppen hanterar dem. Vanligtvis när du tar aminosyror gör de först en resa till levern. Här bryter levern antingen ner dem för att använda aminosyrna som bränsle eller riktar dem mot att bygga och reparera muskler och andra vävnader. BCAA å andra sidan tenderar att skonas av levern och skickas direkt till musklerna, så att muskeln kan använda BCAA direkt som bränsle eller för att bygga och reparera sig själv.

Detta ger BCAA en dubbel relevans för atletisk träning. Under träning kan de fungera som en energikälla och när träningen är över kan de hjälpa till att bygga muskler. Dessa effekter förklarar varför instruktioner om BCAA produkter vanligtvis förespråkar att du tar dem före, under och efter ett träningspass.

Hela tiden pågår proteinnedbrytning och proteinsyntes (bildandet av protein) i din kropp. Skillnaden mellan nedbrytningen och bildandet av protein i dina muskler kallas ibland för muskelproteinbalans.

Genom att styrketräna kan du förskjuta den här balansen lite, så att mer protein bildas än bryts ned. Genom att dessutom få i dig aminosyror efter träningen kan du öka proteinsyntesen ytterligare, vilket leder till en ännu mer positiv muskelproteinbalans.

Om din proteinbalans i genomsnitt har varit negativ under en dag så har du brutit ned mer protein än du bildat, men om proteinbalansen har varit positiv så har du bildat mer protein än vad som har brutits ned, du har byggt ny muskelmassa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Aminosyror