Connect
To Top

Bra Att Veta Om Kokosolja – Den Nyttiga Matlagningsoljan

Kokosolja i alla dess former anses vara bra för kroppen på olika sätt. Vad är det då som gör oljan så bra och vad kan du använda den till? Vi reder ut begreppen.

Kokosolja innehåller olika fettsyror, bland annat “Laurinsyra” som kokosolja består av till nästan 50%. Det är en fettsyra som förbränns i levern och skyddar dig mot virus- och bakterieangrepp och anses påverka hälsan mest positivt.

Förutom Laurinsyra så innehåller kokosolja även “Kaprylsyra” som är en fettsyra som också finns i bröstmjölk, som gynnar tillväxt av goda tarmbakterier, hjälper immunförsvaret, skyddar mot infektioner och motverkar Candida (en dålig svamp som kan förekomma i tarmen).

Som om inte det vore nog så passar kokosoljan lika bra i köket som i medicinskåpet. Den anses kunna lindra vid solbränna och insektsbett, minska eksem, akne och psoriasis, balansera insulinnivåerna och skydda levern.

Extra viktigt att veta för er som tränar är att oljan har visat sig vara bra för människor med låg ämnesomsättning i sköldkörteln. Eftersom energin från kokosolja omsätts snabbt och kroppen hellre förbränner än lagrar den är det också ett bra fett att använda om man vill minska i vikt.

Oljan tål hög värme och är överlägsen i matlagning eftersom den inte oxiderar förrän vid 180 grader. Oljan innehåller cirka 880 kalorier per 100 gram, kokosfett är därmed mycket energirikt. Kokosoljan innehåller även mycket proteiner och är rik på mineral som järn, fosfor och zink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bränna Fett