Connect
To Top

Fyra Övningar Som Förebygger Axelskador

Axlarna är en kroppsdel som lätt tar skada och som många får problem med i något skede i livet. Oftast handlar det om förslitningsskador som uppkommer under längre tid på grund av överbelastning, oftast i kombination med dålig hållning och dålig muskelfunktion.

Rotatorkuffen är en muskelgrupp som består av fyra skelettmuskler som stabiliserar axelleden, supraspinatus (lyfter armen åt sidan), infraspinatus (utåtroterar armen), teres minor (utåtroterar armen) och subscapularis (inåtroterar armen).

En stark rotatorkuff hjälper till att hålla skulderbladen och överarmens ledhuvud i rätt position. En stark utåtrotationsmöjlighet ger dig dessutom en bättre hållning och motverkar framåtroterade, hängande axlar.

För att värma upp och skadeförebygga alla dessa muskler så behöver vi tre olika rörelser som jag brukar utföra med ett gummiband innan varje pass som belastar axlarna på något sätt. Du kan även använda lätta vikter eller en kabelmaskin, det beror helt på hur vältränade axlar du har i nuläget.

Sidolyft – Lätt vikt, 12-15 repetitioner, 2-3 set
Framåtlyft – Lätt vikt 12-15 repetitioner, 2-3 set
Inåtrotationer – Lätt vikt 12-15 repetitioner, 2-3 set
Utåtrotationer – Lätt vikt 12-15 repetitioner, 2-3 set

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Muskelgrupper