Connect
To Top

Hängande Benlyft – En Övning För Att Deffa Magen

Glöm tradiga tråkövningar som crunches och sit-ups. Bodybuilders och fitnessatleter är ökända för att ha en grym mage, inte minst när kroppsfettet är lågt, och mycket av denna utveckling beror på en annan effektiv magövning – nämligen benlyft.

Allt du behöver är något att hänga i. Ett chinsrack, mitten av en cablecross, en dips- och chinsställning eller ringar, om ditt gym har sådana redskap.

Övningen, genomförd kontrollerat och korrekt, belastar inte bara magrutorna utan även sidorna, höftens böjmuskler och rectus femoris som går mitt på framsidan av låret. Övningen skapar även balans mellan buken och länden vilket resulterar i bättre hållning.

Det finns två varianter, den ena där du lyfter raka ben och den andra där du drar upp knäna, båda till horisontellt läge. Den första varianten där du lyften upp raka ben är något tyngre.

Häng i ett räcke. Dra upp knän eller ben så högt det går, ungefär till strax över horisontellt läge, lite högre om du kan. Samtidigt för du bygdbenet närmare bröstkorgen genom att rulla upp överkroppen.

Om du vill belasta bukmusklerna ännu mer kan du låta horisontalläget vara din startposition och därifrån lyfta knäna så högt du kan upp mot bröstkorgen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bodybuilding