Connect
To Top

Inget Struntprat Om BCAA (Grenade Aminosyror)

Inom fitness är det allmänt känt att bodybuilders ofta ligger ett steg före forskningsvärlden. Förr eller senare bevisar forskare saker som bodybuilders har förstått och utövat i över 20 år.

Denna sanning cementeras ännu en gång när det kommer till BCAA som en del av din träningsnutrition – eller såkallad peri-workout. Vi vet att BCAA (närmare bestämt leucine, som är en anabolisk trigger) är en signal för proteinsyntesen och att leucine samt isoleucine bidrar till en anti-katabol biokemisk miljö inuti dina muskler. Vad säger senaste forskningen i ämnet?

En studie som har publicerats i American Journal of Physiology: Endrocrinology and Metabolism visar att personer som konsumerar BCAA före, under och efter träning (totalt 85 mg BCAA per kilo kroppsvikt) minskar ökningar i två katabola markörer. BCAA är med andra ord muskelbesparande.

Forskningen är tydlig. Med nästan inga negativa effekter, annat än små mängder kalorier som en BCAA-produkt eventuellt innehåller, kan en optimerad BCAA-formula hjälpa till att bespara muskelmassan som du har kämpat så hårt för, speciellt när du deffar och riskerar muskelförluster.

2 Comments

  1. xx

    2016/02/13 at 20:32

    gäller detta även eaa?

  2. Martin

    2016/03/15 at 12:21

    Funkar det även dagar då man inte tränar?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Aminosyror