Connect
To Top

Isolera Pectoralis Med Flyes & Bredda Bröstmuskeln

Till skillnad från bänkpress där du även involverar triceps en hel del, så är det nästan enbart pectoralis övre och mellersta del som arbetar när du kör hantelflyes. Det är en riktigt bra övning för dig som vill isolera bröstmuskulaturen och jobba på kontakten.

Lägg dig på en smalare bänk där axlarna kan röra sig friare. Håll hantlarna i utgångsposition ovanför bröstet, gärna något böjda för att minska belastningen på lederna. Sänk armarna åt sidorna tills du känner att bröstkorgen blir utsträckt, därefter sträck upp armarna igen. Kontrahera gärna bröstet någon sekund i toppläget för att lägga mer belastning på pectoralis mellersta del.

Övningen ska egentligen aldrig göras med speciellt tunga vikter, fokus är istället på kontakt i pectoralis och att som Kai Greene säger, låta bröstmuskulaturens kontrahering vara anledningen till att hantlarna rör sig upp till utgångsläget igen. Det är ingen pressövning och om du har svårt att känna kontakten så kan ett tips vara att köra flyes i en pecdec-maskin, tills du vet hur det ska kännas i bröstmuskulaturen när du spänner till.

Hantelflyes är dessutom en utmärkt kompletteringsövning till olika slags pressvarianter. I alla tider har bodybuilders och coacher kombinerat övningarna på olika sätt, eftersom pressmomentet bygger höjd och flyesrörelsen stretchar ut och breddar bröstmuskelaturen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bodybuilding