Connect
To Top

Lyft Träningen Med Magen – Så Skapar Du Buktryck

I princip i alla övningar där du ämnar lyfta tunga vikter behöver du skapa ett buktryck. Syftet är att undvika att ryggen eller ryggraden rundas. En rundad rygg tillsammans med tunga vikter kan i allra högsta grad leda till diskbråck.

Vilka övningar pratar vi om? Som sagt, alla övningar där du tränar med tunga vikter. Olika former av marklyft, knäböj, pressar, rodd och så vidare.

Hur skapar man ett buktryck?

Ta ett stort, djupt andetag, upp med bröstet och håll andan. Dina lungor fylls upp som en ballong och stärker bröstkorgen. Detta hindrar bålens övre del att falla framåt. Kontrahera magmusklerna för att få stöd från magen samt ökat tryck i bukhålan. På detta sätt förhindrar du överkroppen från att falla ihop. Om du även spänner de nedre ryggmusklerna så kommer ryggen att svanka och du sträcker då ut den nedre delen av ryggraden.

Vikten av buktryck är oerhört viktigt att känna till, oavsett om du precis har börjat lyfta eller om du är ett par år in i din träning. Det går att fuska med tekniken ett tag, men efter tillräckligt lång tid så kommer du märka att kroppen tar stryk. Låt det inte gå så långt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bodybuilding