Connect
To Top

Frossa i Fisk och Skaldjur Hjälper Till Att Fixa Formen

Skaldjur och fisk passar inte bara på kräftskivan. Det passar alla som vill bygga muskler, bränna fett och förbättra formen. Faktum är att skaldjur och fisk är så nyttigt att du så gott som kan skyffla in skaldjur och fylla magen med fisk året runt. 

Fisk och skaldjur innehåller många näringsämnen som det ibland kan vara svårt att få tillräckligt av. Det rör sig i synnerhet om N-3-fettsyror, D-vitamin, jod och selen. N-3-fettsyror och D-vitamin finns framför allt i fet fisk och fiskpålägg av fet fisk (till exempel sill, lax och makrill), medan jod och selen finns i både fisk och skaldjur oavsett hur feta de är.

Havets läckerheter innehåller dessutom protein och en lång rad viktiga vitaminer och mineraler som inte finns i andra animaliska livsmedel eller vegetabiliska produkter. På grund av risken med tungmetaller gör speciellt gravida kvinnor klokt i att variera mellan feta och magra produkter från havet.

E-vitamin, som också är en antioxidant, är extra viktigt för nervsystemet och finns i stora mängder i vissa fiskar och skaldjur. Fisk innehåller även mycket vitamin B-12 som är viktiga för produktionen av röda blodkroppar. Fisk innehåller sällan C-vitamin och är därför extra gott och nyttigt tillsammans med citron som är rik på C-vitamin. Lite pressad citron eller en citronskiva passar utmärkt till många fisk- och skaldjursrätter.

Taurin är en aminosyra som är viktig för utvecklingen av synen och nervsystemet hos nyfödda. Taurin hittas framför allt i skaldjur.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Fettsyror