Connect
To Top

Skippa Frukosten & Fixa Sexpacket Med Fasta

Periodisk fasta är en typ av diet där man helt enkelt växlar mellan olika perioder av ätande och fastande medvetet. Det kan vara allt från att fasta ett helt dygn 1-2 gånger i veckan till att du fasta en viss period varje dag.

Du ska börja med att välja en period då du fastar helt och en period då du äter. Perioden där du fastar kan vara allt mellan 16-60 timmar men det allra vanligaste är att man inte överstiger 36 timmar fasta. Mellan dina fasteperioder lägger du helt enkelt in dina ätperioder.

Det som är allra enklast om du vill prova på periodisk fasta är att du bara hoppar över en av måltiderna. Du kan till exempel hoppa över frukosten och om du då äter middag cirka klockan 20.00 och äter lunch runt klockan 12.00 så har du under den perioden fastat 16 timmar. Detta upplägg brukar kallas för ett 16/8 upplägg eftersom att du då fastar i 16 timmar och äter under 8 timmar. Om du har tänkt dig att träna under din diet så är det allra bäst om du avslutar fastan med ett rejält träningspass eftersom att det är viktigt att du får I dig näring efter att träningen är avslutad. Styrketräning är den träning som ger de största metabola effekterna och den kraftigaste hormonella responsen.

5:2-dieten går ut på att man fem dagar i veckan äter vad man vill för att de två övriga dagarna fasta. De två fastedagarna kan antingen följa på varandra eller vara utplacerade under veckan. De allra flesta undviker dock att placera sina fastedagar under helgen då en diet kan vara svårare hålla sig till än under övriga veckodagar. Det gäller att välja rätt sorts mat under dagarna du fastar. Maten bör innehålla få kalorier men ändå ha en mättande effekt. Proteinrik mat som kyckling, vit fisk, sojabönor och äggvita kan man äta förhållandevis mycket av utan att överskrida kalorigränsen. Även grönsaker som broccoli och blomkål mättar bra. Undvik dessutom allt för mycket kolhydrater under fastedagarna då du snabbare blir hungrig igen efter en kolhydratrik måltid. En typisk fastedag äter man endast en fjärdedel (1/4) av det normala intaget av kalorier per dag.

En vecka kan t.ex. se ut så här med 5:2-dieten: Dag 1: Normalt intag, dag 2: normalt intag, dag 3: fasta, 1/4 kalorier, dag 4: normalt intag, dag 5: fasta 1/4 kalorier, dag 6: normalt intag, dag 7: normalt intag.

Vad finns det för fördelar med Periodisk Fasta? Mindre förberedelser och planering kring maten, du får bättre insulinkänslighet, du slipper äta små måltider som oftast bara gör dig mer hungrig, bättre förbränning under fastan eftersom du går direkt på fettet istället för kolhydraterna och när du väl äter får du äta dig riktigt mätt.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Frågor & svar