Connect
To Top

Stångrodd För Stark Rygg – Korrekt Teknik & Utförande

En riktigt bra basövning för övre delen av ryggen är stångrodd. Belastar primärt på i princip hela övre delen av ryggen, trapezius, rhomboideus och latissimus dorsi. Sekundärt belastar övningen på biceps, liksom flera andra ryggövningar. Förutom det så arbetar du statiskt med bålen och ländryggen. Såhär utför du övningen korrekt.

Övningen kan utföras med både över- och underhandsgrepp, beroende på vad du föredrar. Med underhandsgrepp belastar du latsen något lägre ned och du får även med biceps lite mer än i alternativet, överhandsgrepp. De primära musklerna involveras fortfarande oavsett vilket grepp du har.

Övningen utförs ståendes, framåtlutad med böjda ben och ryggen parallellt med marken. Du drar stången upp till nedre delen av bröstkorgen och släpper sedan kontrollerat ned stången igen tills du har armarna utsträckt.
Du kan också utföra övningen något mer upprätt och belastar då latsen något lägre ned. Tänk på att alltid hålla ryggen rak och bålen spänd för att minska skaderisken, samt att utföra övningen kontrollerat utan att svinga upp vikten.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Bygga Muskler