Connect
To Top

Stora Fördelar Med Att Pausa i Botten Av Knäböj

knäböj i smith

Knäböj med pause i smith-maskin kan vara ett alternativ för dig som inte alltid tränar med en kompis.

Jag började utföra knäböj med pause för ungefär 10 år sedan. Jag hade problem med ryggen från djupa tunga knäböj och ville hitta ett sätt att göra knäböj som fokuserar mer på benen och mindre på ryggen.

Knäböj med pause är mycket svårare än konventionella knäböj, eftersom du måste pressa upp kroppen från ett dödläge. Genom att stoppa rörelsen i botten reducerar du ryggstressen, men tvingar benen att arbeta hårdare, vilket ger större och starkare ben.

För att göra knäböj med pause går du så djupt du kan och stannar i bottenpositionen två sekunder. Jag uppskattar att göra denna övning med en partner som räknar, så jag kan fokusera på att behålla upprätt hållning med bra kontroll på vägen upp. Upprepa detta pause-moment i varje repetition med lika bra teknik och håll spänningen stark hela tiden.

Knäböj med pause ger längre tid under spänning och benen tvingas arbeta mycket hårdare under detta tidsmässigt utökade set. Ju längre du pausar desto tuffare blir det. Första gången du testar knäböj med pause bör du använda lite mindre vikt, så du bemästrar tekniken och känslan i den modifierade rörelsen. Ta den tid du behöver innan du adderar extra vikt. Att skynda långsamt är viktigt för att hålla sig skadefri.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

More in Träning